úterý 31. května 2016

Proč se Lolita móda jmenuje Lolita?

Hezký den, 
často přemýšlím nad tím, co Japonce přimělo k tomu, pojmenovat Lolita módu zrovna Lolita.
Slyšela jsem mnoho verzí od různých lidí...
♥ Protože Lolita je dívčí jméno francouzského původu a Japoncům se natolik líbilo, že podle něj tuto módu tak pojmenovali...
♥ Protože Lolita znamená dívka a tato móda je typicky dívčí.
♥Nevím proč, ale NEMÁ to nic společného s Nabokovovou lolitou!

Ani jedna z těch verzí však není správná(krom Nabokova)... Skutečný význam nezná zřejmě nikdo, protože byl tak nějak nešťastně ztracen tvůrci této módy. K tomu se váže další tvrzení, které by mohlo být pravdivé.

♥ Japonci vybrali roztomilé jméno pro roztomilou módu...

Vrtalo mi to hlavou a pustila jsem se do menšího výzkumu. Berte tento článek jako úvahu. Nejsem stvořitel této módy a proto ani já nemůžu na 100% vědět proč. Můžu se však domnívat proč...

Hned při prvním kliknutím na Wiki zjistíte, že Lolita není francouzské jméno, ale španělské. V překladu znamená suffering neboli trápení/ utrpení. Proč by Japonci dávali jméno pro módu tak dívčí zrovna to, které vyjadřuje něco smutného? 

Hledala jsem dál. V románu od V. Nabokova se hlavní hrdinka jmenuje Dolores, pak jí Humbert Humbert říká zkráceně Lo (lou) a nebo TAKÉ Lolita. Dolores je totiž Lolita, ale v jiném jazyce. Je to stejné jako český Honza/ Jan a anglický John. Můžeme předpokládat, že se román a hlavní hrdinka románu od V. Nabokova jmenovala Lolita právě kvůli významu trápení/ utrpení, protože právě Lo způsobovala jejímu adoptivnímu otci, který byl do ní platonicky zamilovaný, trápení. Co když spisovatel cíleně pojmenoval román podle jména, které logicky pasuje do kontextu díla? Kdo ví... Lolita je psychologický román, takže to může, ALE i nemusí být pravda. Myšlenka je to však zajímavá. Vtipné je, že vydání tohoto románu způsobilo rapidní pokles oblíbenosti tohoto jména v celém světě.

*našla jsem i překlad "SORROW" což v podstatě nijak nemění domněnku, že to pasuje do kontextu díla*

NEMRAVNÁ LOLITKA NEBO OMYL?
Další vtipná věc je důvod, proč jméno Lolita tolik ztratilo na popularitě. Lolita je pro většinu světa označení pro předčasně sexuálně vyspělé dívky, pro (teď mne omluvte za hrubé pojmenování, cituji z nálezů různě po internetu) 15ti leté děvky, pro ženy, které si hrají na 15ti leté holčičky, zkrátka to má v podvědomí celého světa vždycky spojitost se sexuální a nemravnou tematikou. 
Ve skutečnosti se jedná o velký omyl.
Když si román přečtete a pochopíte ho alespoň z části, budete se smát. Dolores/ Lo/ Lolita je pouze jméno dívky. Nabokov pro ty "předčasně sexuálně vyspělé" používá označení NYMFIČKA, nikoliv Lolita/ Lolitka a podobně. Takhle to vypadá, jako by celý svět mluvil o něčem, co vlastně nezná a nikdy nečetl. 



Nabokova tedy můžeme bezpečně vyloučit a tvrzení...

♥LOLITA MÓDA NEMÁ NIC SPOLEČNÉHO S ROMÁNEM OD V. NABOKOVA

...je pravdivé

PŘEKLAD
Při svém bádání jsem objevila, že jméno Lolita je přeloženo do několika jazyků a je různě hovorově pozměňováno. Jako Veronika je Verča, Veronička, či zkráceně Nička, Veru, Verunka a podobně.
Existuje jedna verze jména Lolita, které přesně pasuje k Lolita módě. Dolores - Dolly
Dolly je v překladu panenka. Může se jmenoval Lolita móda podle toho, že Dolly je panenka a dívky v této módě panenky hodně připomínají?

NEBO!
Pak existuje muzikál Hello Dolly! Je velmi slavný a zná ho, dle mého, spousta lidí. Napsán byl ve 40 letech 20. století. Není to období rokoka nebo viktoriánské éry, ale když jsem se podívala na oblečení postav, "lolití" prvky tam jsou. Hodně classic.
Co když Japonci tento muzikál znají a znají ho i tvůrci Lolita módy?

Obě tyto teorie jsou asi moc komplikované, ale bylo zajímavé se v tom takto pošťourat.
Tak či onak, můžeme si být jistí, že Nabokov a Lolita móda - ne e.. Neexistuje spojitost. 

Kdo nerad přemýšlí "nad hloupostmi", může stále zůstat jen u toho, že Japonci pojmenovali roztomilou módu roztomilým jménem.
A kdo přemýšlí rád, může zkusit vymyslet jiné teorie ^w^

Znáte jiný původ pojménování Lolita módy? Napište mi to do komentářů ^^
To je pro dnešek vše ♥ 
Yuki♫

2 komentáře:

  1. Zajímavý průzkum! Šla jsi opravdu do hloubky. Co se původu tohoto jména týče, mě se nejvíc zalíbilo tvrzení, že "lolita" bylo oslovení pro mladé dvorní dámy na francouzském dvoře. Něco jako v Itálii oslovení "bella" = "kráska". Bohužel se mi k tomuto tvrzení nepodařilo dohledat podklady (když zadám do googlu cokoliv se slovem lolita, najde mi všechno možné, jen ne etiketu francouzského dvora XD)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmmm, to už jsem také slyšela. Možná, že i od tebe. Zkusím se v tom taky pošťourat XD Třeba se mi podaří něco najít. Něco, co to podloží :)

      Vymazat

Děkuji za komentář! ♥ / Thank you for your comment!♥